”Facebook utnyttjar en sårbarhet i mänsklig psykologi.”

”Facebook utnyttjar en sårbarhet i mänsklig psykologi.”

Napster-grundaren och den tidigare Facebookchefen Sean Parker har nyligen uttalat sig om sin syn på effekten av sociala medier (läs: Facebook). Vad kan vi lära oss av hans uttalande och vad bör vi ta med en nypa salt?

Sean Parker, före detta högst uppsatt chef på Facebook, uttalade sig nyss om sina farhågor när det kommer till vilka effekter Facebook har på den mänskliga hjärnan. Han uttalade sig på nyhetssajten Axios att tanken med Facebook var att skapa en tjänst som ‘konsumerar så mycket av din tid och uppmärksamhet som möjligt’.

Föder du din känsla av ensamhet eller gemensamhet i sociala medier? Tror du att du är social när du i själva verket känner dig mer ensam än du någonsin gjort? Har du ifrågasatt dina vanor på sociala medier på sistone?

Ovetandes om Parkers uttalande publicerade vi precis en intervju här på Oas hemsida med Filosofie doktorn, poddaren och föreläsaren Per Johansson med rubriken ”Facebook tjänar pengar på att du känner dig ensam” där Per bland annat lägger fram sitt resonemang kring likheterna mellan socker och sociala medier:

”Anledningen till att vi gillar socker så mycket är för att, under större delen av mänsklighetens historia, har socker inneburit snabb energi och det har varit en bristvara. (…) Det finns inte en inbyggd spärr mot detta eftersom det inte har funnits någon biologisk anledning att utveckla ett stopp eftersom risken att föräta sig på socker har varit nästintill obefintlig under större delen av mänsklighetens historia. Vissa menar att det, när det kommer till sociala medier, fungerar lite på samma sätt. Behovet av sociala kontakter och social tillhörighet är en ren instinkt och eftersom det är så djupt rotat i arvsmassan har vi inget försvar mot förstärkningar av det. (… …)

Men både törsten och längtan är någonting som i synnerhet sociala medier, lever av. Det är ju en affärsidé att väcka den törsten och längtan och förstärka den hela tiden. Facebook lever på detta bokstavligen. Precis som det går att tjäna pengar på folks sockerbehov går det att tjäna pengar på folks sociala behov.”Per Johansson

Såg för övrigt ett klipp på Linkedin av Joakim Jardenberg där han kommenterar just detta som Sean Parker uttalat sig om. Han poängterar att detta är ett underlag för en diskussion men inte ingen absolut sanning.

Jag håller verkligen med om detta. Detta är en bra väg in för att börja diskutera vilka krafter sociala medier, så som Facebook, bär med sig. Det är otroligt viktigt. Det är viktigt inte enbart för att det är ”bra” att vara medveten om hur ens användande av sociala medier ser ut och vad det grundar sig i utan även hur de påverkar ens liv och de liv man har runt sig; ens barn, vänner och beslut man fattar i livet. Föder du din känsla av ensamhet eller gemensamhet i sociala medier? Tror du att du är social när du i själva verket känner dig mer ensam än du någonsin gjort? Har du ifrågasatt dina vanor på sociala medier på sistone?

Själv älskar jag teknik men det är vårt naiva förhållningssätt till den som jag ställer mig skeptisk till. Det är precis som Marina Abramović säger i sitt TedTalk An Art Made of Trust, Vulnerability and Connection (10:22 in i klippet) ”Det är inget fel på tekniken i sig. Det är vårt sätt att relatera/interagera med den som är fel.”

Och visst är det så att allt som vi människor tar oss för, går in i hundraprocentigt, förlorar oss i och blir besatta av i blind naivitet helt klart kan vara skadlig för oss. Om vi inte ifrågasätter vår egen intention, eller Facebooks intention, kan nyheter som dessa verka chockerande. Men i själva verket är detta fullt logiskt i mina ögon. Vår längtan efter att tillhöra är djupt biologisk och människor tjänar pengar på den längtan. Precis som människor tjänar pengar på din längtan att bli åtrådd, älskad och omtyckt. Facebook och våra mobiler är vår tids snuttefiltar. De symboliserar vår längtan efter att tillhöra. Eller som Per så klokt sagt: ”Tillhörighet handlar om att känna att man är en del av ett socialt sammanhang. Känna sig behövd, efterfrågad eller populär. Det är tillhörighet och en del av den sociala instinkten och som mobilen förstärker.”

Vad tänker du när du läser detta?

Läs vidare:

Sean Parker: “Vi byggde Facebook för att utnyttja dig” »

Ex-Facebook president Sean Parker: site made to exploit human ‘vulnerability’ »

Sean Parker unloads on Facebook ”exploiting” human psychology »

Foto: Jordan Strauss/Invision/AP

/ Victoria

Lämna en kommentar